KEHIDUPAN AWAL DI UKM…


KEHIDUPAN AWAL DI UKM…

                Pejam celik pejam celik, aku sudah pun sampai ke minggu ke-7 di UKM. Semakin lama, aku semakin sedar bahawa masa semakin pantas berlalu. Ia memang aku mahukan masa yang pantas bergerak. Namun, aku perlu sedar bahawa semakin kehadapan masa, makin banyak yang perlu aku tempuh. Semakin banyak ujian dan kesukaran yang mendatang.

                Aku sudah semakin boleh menerima atau sebenarnya makin terbiasa dengan persekitaran di sini. Persekitaran di kolej semuanya semakin mudah aku terima. Walaupun ada masa yang aku sunyi, ada masa aku keliru. Tapi aku mula mampu untuk mengawalnya. Aku cuba sedaya upaya untuk menenangkan perasaan untuk selama mana aku di sini.

                Kehidupan ku di kolej membuatkanku semakin berdikari. Mampu untuk berdiri di kaki sendiri. Mampu untuk tidak terlalu bergantung dengan orang lain. Dan aku semakin mampu untuk membuat keputusan sendiri. Namun, sebagai manusia, aku masih perlukan kawan. Aku bersyukur, aku diberikan kawan yang sentiasa menyedarkan aku untuk terus berada di tempat yang sepatutnya. Kebanyakan masa aku terlalu leka, banyak masa yang aku terbuang begitu saja. Adanya dia, aku mampu menjadi lebih berhati-hati.

                Untuk pelajaranku pula, semakin hari semakin sukar. Hari demi hari ia menjadi perkaya yang merunsingkan. Jika tidak kuat atau lemah semangat. Maka habislah aku. Apa yang perlu aku buat. Tugasan semakin banyak. Peperiksaan semakin dekat. Seperti yang telah aku katakan, aku terlalu leka sampai aku ketinggalan dalam sesetengah mata pelajaran. Aku cuba mengejar, aku cuba meminta bantuan kawan yang lain. Namun, masih begitu.

                Aku sentiasa berdoa agar terus diberikan semangat untuk belajar. Tiap-tiap hari aku cuba menyedarkan diri dengan azam aku, niat aku , apa yang ingin aku capai apabila aku belajar di universiti. Apa yang aku lakukan adalah sentiasa berfikiran positif. Aku akan cuba untuk terus berusaha. Walaupun aku mungkin lambat. Tapi aku berdoa akan kejayaanku.

                Kini, aku sedang bercuti pertengahan semester. Seminggu tidak terasa. Hati sentiasa gusar memikirkan hari yang mendatang. Banyak lagi tugasan yang perlu diselesaikan. Cutiku bukanlah untuk berehat. Namun, ia adalah persediaan untuk aku menempuh cabaran yang akan datang. Untuk aku bersiap sedia akan tugasan-tugasan yang lebih mencabar. Untuk aku memenuhi penilaian-penilaian yang ditetapkan.

                Itulah yang aku rasakan buat masa ini. Apa yang perlu aku lakukan adalah terus tabah dan berusaha. Mohon doakan semoga aku mampu lakukannya dan berjaya mencapai kejayaan yang aku inginkan.

Comments