CUKUP KE PTPTN NI???


CUKUP KE PTPTN NI???

                Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Hari ini saya nak kongsikan pendapat saya mengenai pinjaman yang diberikan oleh PTPTN. Saya yakin ada di antara kita yang nak tahu cukup ke kalau Kita guna wang pinjaman PTPTN ini semata untuk tanggung yuran pendidikan, yuran kolej, belanja tambahan dan sebagainya. Adakah cukup untuk menampung makan minum di universiti nanti?
                Baiklah, saya akan cuba berikan pendapat berdasarkan pengalaman saya. Jadi sudah semestinya keperluan saya adalah berdasarkan perbelanjaan saya di UKM dan kursus saya iaitu BBA. Saya juga sebenarnya baru sahaja dapat pinjaman ini beberapa minggu yang lepas.

                Saya telah membuat kiraan kasar berdasarkan senarai perbelanjaan saya sendiri di UKM  untuk tempoh sebulan. Pada awal bulan 10, akaun bank saya telah dikreditkan sejumlah wang dari PTPTN. Kalau tak silap saya, PTPTN akan kreditkan duit pinjaman untuk setiap semester. Untuk pengetahuan semua, saya bukanlah peminjam yang mendapat pembiayaan 100%. Jadi untuk setiap semester saya akan mendapat dalam lingkungan RM2300.

                Untuk semester pertama, perbelanjaan yang dibiayai PTPTN tidak banyak. Jadi saya akan ada lebihan yang banyak untuk disimpan. Ini kerana saya mula mendaftar masuk ke UKM pada awal bulan 9. Untuk seminggu pertama, makan minum saya adalah percuma kerana semua termasuk dalam yuran pendaftaran yang telah saya bayar semasa mendaftar. Jadi minggu itu, saya tidak belanja banyak untuk makan dan minum. Cuma di minggu orentasi, saya banyak belanja untuk baju kolej, baju sukan dan yuran persatuan. Untuk bulan 9, saya menggunakan duit sendiri iaitu dari ibu bapa. Duit PTPTN masih belum dikreditkan ke akaun kerana Pegawai PTPTN masih belum dating untuk ambil dokumen permohonan.

                Di kolej saya iaitu KKM, harga makanan agak murah. Jika anda seorang yang mampu berjimat tidak boros. Maka perbelanjaan anda tidak banyak. harga makanan disini secara purata hanya dalam RM5 hingga RM7. Paling murah yang boleh dapat untuk nasi berlauk adalah di antara RM2 hingga RM3. Jumlah perbelanjaan saya untuk bulan 9 adalah RM 237.50. Ia merangkumi belanja buku-RM81.20, makan-RM110.40, print-RM12.90, dan lain-lain-RM33. Berdasarkan jumlah perbelanjaan ini, saya boleh katakana yang saya makan lebih kurang 2-3 kali sehari.

                Bulan 10, PTPTN telah mengkreditkan duit ke akaun saya. Untuk semester pertama, PTPTN akan automatik bayarkan yuran kolej dan yuran pendidikan. Jadi baki yang terdapat dalam akaun saya adalah lebih kurang RM900. RM900 inilah yang akan saya gunakan untuk perbelanjaan sepanjang semester satu ini iaitu yang berbaki lagi 3 bulan lebih. Kalau anda seorang yang kuat berbelanja, duit ini memang tidak cukup. Anda perlu mengenal pasti mana satu keperluan dan kemahuan.

                Untuk bulan 10 ini, jumlah perbelanjaan saya ialah RM186.7. Untuk perbelanjaan bulan ini, boleh dikatakan saya agak boros. Ada yang bukan keperluan penting seperti tudung dan makanan tambahan. Saya boleh katakan untuk bulan ini, dalam seminggu saya boleh belanjakan dalam RM50. Jadi saya yakin, kalau saya kurangkan membeli sesuatu yang tidak penting. Saya dapat kurangkan lagi jumlah perbelanjaan.

                Untuk semester satu ini, saya kira duit PTPTN ini saya akan gunakan untuk bulan 10 hingga awal bulan 1 iaitu dalam 3bulan lebih. Andaikan maksimum saya belanjakan untuk sebulan dalam RM200. Katakan RM900 tadi saya bahagikan kepada 3 bulan. Jadi sebulan, saya boleh belanjakan sebanyak RM300. Jika saya hanya belanjakan RM200 sebulan, maka saya dapat menyimpan RM100 setiap bulan. Jadi saya ada baki dalam RM300 untuk semester ini.

                Inilah kiraan berdasarkan perbelanjaan saya. Sebenarnya duit PTPTN cukup untuk perbelanjaan kita di universiti terutama untuk menampung makan dan minum. Namun, kita kerlulah sentiasa berjimat supaya kita tidak kehabisan duit. Mungkin perbelanjaan saya dengan orang lain adalah berbeza. Tapi, saya boleh katakan duit PTPTN adalah cukup untuk saya. Melainkan aka nada perbelanjaan-perbelanjaan tambahan yang mungkin akan meningkatkan jumlah perbelanjaan ini nanti. Sampai sini saja perkongsian saya.

                Terima kasih.

Comments